لوله پلیکا چیست؟

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    ویکی پلیمر
    من هستی هستم، دانشجوی پلیمر، برعکس اغلب دانشجوها که خیلی به رشته دانشگاهیشون علاقه ندارن من همیشه عاشق این حوزه بودم و از خوندن و نوشتن تو این زمینه لذت میبرم. تو ویکی پلیمر، مقالات و موضوعات مرتبط با پلیمر رو قرار میدم، با هم یاد میگیریم و با هم رشد میکنیم.

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 72
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 26
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 5
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 3
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
    آي پي امروز آي پي امروز : 9
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 2
    بازدید هفته بازدید هفته : 136
    بازدید ماه بازدید ماه : 136
    بازدید سال بازدید سال : 800
    بازدید کلی بازدید کلی : 2290

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.139.72.78
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ویکی پلیمر و آدرس wikipolymer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

لوله پلیکا چیست؟

 

۲-لوله های M-PVC (ام پی وی سی)

لوله های M-PVC (ام پی وی سی) از پلی وینیل کلراید اصلاح شده با خواص بهینه ساخته شده اند. این لوله ها دارای خواص مکانیکی بالا از جمله سختی و مقاومت هستند. همچنین نسبت به ضربه مقاومت بالایی دارند. از کابرد های لوله های ام پی وی سی می توان به پوشش سیم های فشار قوی و تصفیه آب اشاره کرد.

همچنین ضخامت دیواره این لوله ها کمتر از لوله های یو پی وی سی است و به همین دلیل مواد کمتری در طول فرایند تولید استفاده شده که منجر به تولید محصولی سبکتر می شود.

۳- لوله های O-PVC (او پی وی سی)

لوله های O-PVC (او پی وی سی) از پلی وینیل کلراید آرایش یافته ساخته می شود. در فرآیند تولید، لوله ای با دیواره ضخیم در دمای مورد نظر تولید می شود. فرآیند ایجاد آرایش یافتگی نیز در جهت های محیطی و محوری تحت شرایط کنترل شده شروع می شود. پس از ایجاد آرایش یافتگی، لوله به سرعت تا دمای محیط خنک می شود.

این آرایش یافتگی منجر به بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی لوله شده و آن را در مقابل خراش و ترک مقاوم تر می سازد. کاهش ضخامت دیواره منجر به صرفه جویی در مواد و انرژی نیز می شود. گفتنی است این لوله ها ۳۵ درصد سبک تر از نمونه های مشابه خود بوده و از قابلیت حمل و نقل آسان تری برخوردارند.

۴-لوله های C-PVC (سی پی وی سی)

لوله های C-PVC (سی پی وی سی) یا لوله های پلی وینیل کلراید کلرینه شده برای انتقال سیالات داغ مورد استفاده قرار می گیرند و قادر به تحمل دمای بالایی هستند. همچنین این لوله ها مقاومت بیشتری در برابر رشد جلبک و باکتری دارند.

۵– لوله های P-PVC (پی وی سی پی)

در ساخت لوله های P-PVC (پی وی سی پی) از مقدار قابل توجهی نرم کننده استفاده می شود، تا محصول بدست آمده نرم و قابل انعطاف باشد. که به آن آمیزه پی وی سی نرم نیز گفته می شود.

◾️کاربرد های لوله های PVC

مزایای لوله پلیکا (پولیکا)
مقاومت در برابر خوردگی: لوله پلیکا غیر رسانا است و نسبت به فعل و انفعالات الکتروشیمیایی ناشی از اسیدها و نمک‌هایی که باعث خوردگی فلزات می‌شوند مقاوم است. این مشخصه در داخل و خارج لوله پلیکا ( لوله پولیکا ) وجود دارد. در نتیجه لوله در جاهایی که خاک مهاجم است کاربرد دارد.

مقاومت شیمیایی : لوله پلیکا در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی حداکثر تا دمای 140 درجه فارنهایت مقاومت خود را به نمایش می‌گذارد و همچنین در برابر مواد شیمیایی ای که معمولا در منازل پیدا یا استفاده می‌شوند مقاوم است.

مقاوت نسبت به وزن، سبک بودن : لوله پلیکا پیشرف شگرفی در کاهش وزن لوله داشته و این از نظر ایمنی بسیار مهم است. این لوله‌ها مصدومیت کارگر را به شدت کاهش می‌دهد.

انعطاف پذیری : مقاومت لوله پلیکا نسبت به شکستگی یک ویژگی بسیار مهم است. در حالیکه لوله پلیکا (پولیکا ) از ترکیب مواد پی وی سی خشک ( U-PVC ) ساخته شده تحمل فشار بدون اینکه دچار شکستگی شود را دارد.

مقاومت در برابر ضربه : در شرایط عادی لوله پلیکا ( پولیکا ) به نسبت لوله‌های ساخته شده از خاک رس بتن و بسیاری دیگر از مواد مرسوم مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد.

ضریب اصطکاک : لوله pvc با دیواره های صاف تری که دارد باعث کاهش اصطکاک سیال و مقاومت در برابر جریان می شود.

کیفیت آب : لوله پلیکا هیچ تاثیر منفی ای روی کیفیت آب نمی‌گذارد.

عایق حرارتی : لوله پلیکا رسانایی حرارتی کمتری نسبت به لوله‌های قدیمی تر دارد. این باعث می‌شود که لوله پلیکا برای بسیاری از پروژه‌های عایق حرارتی مناسب و مطلوب باشد.

موارد مصرف لوله پلیکا

بیشترین کاربرد لوله‌های پی وی‎ سی مربوط به ساختمان‌‎ها است که در موارد زیر به کار می‌‎رود:

۱- انتقال فاضلاب‌های ساختمانی

منظور از فاضلاب‎های ساختمانی، آب‎‌‌های مصرفی در قسمت حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و .. است. انتقال فاضلاب‎‌های ساختمانی از پرکاربردترین مصارف استفاده از لوله‌های پلیکا است، زیرا از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است.

۲- کابل‎‌‌های برق و مخابرات

سیم‌‎های برق و کابل‎های مخابراتی همواره در معرض خطر قرار دارند؛ ازین رو باید از داخل لوله عبور کنند. لوله‌های کم قیمت بهترین گزینه برای این کار هستند، بنابراین از لوله پلیکا برای عبور دادن سیم برق و کابل‎های مخابراتی داخل ساختمان استفاده می‌شود.

قابل ذکر است لوله‌‎هایی که برای کابل کشی استفاده می‎شود هیچ فشاری را تحمل نمی‎کند و نیاز به ضخامت بالا ندارد اما لوله پلیکا‎هایی که برای انتقال سیالات و فاضلاب استفاده می‌شوند ضخامت بیشتری دارند.

۳- ناودانی و ونت

برای خارج کردن هوای اضافی داخل ساختمان که به اصطلاح به لوله‌‎های ونت معروف هستند از لوله‌‎های پلیکا با ضخامت پایین استفاده می‌‎شود.

منابع: ساتهای ویکی پایپ، آب ارا، تک پلاست



تاریخ ارسال پست: سه شنبه 18 آبان 1400 ساعت: 1:34
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: